vrijdag 26 oktober 2012


Volume


Veel van iets. Daar hou ik van. Mijn hele leven al. In mijn tienerjaren waren het gympen en sjaaltjes in acht verschillende kleuren, in mijn roaring twenties werd ik blij van een leuke collectie likeurtjes, in mijn dertiger jaren gaven haarelastiekjes met bijpassende speldjes voor de meiden mij een goed gevoel en sinds ik gestart ben met echt&lekker en het koken via Thuisafgehaald kan ik mijn lol op met de grote hoeveelheden groenten en fruit die ik legitiem mag inkopen en verwerken. Legitiem zeg ik, omdat het ook zo voelt. Want zo’n sterke drang naar het aanschaffen in meervoud is natuurlijk niet helemaal ‘normaal’. Je wilt niet weten hoe blij ik was met de opkomst van Jan de Bouvrie in de jaren ’90. Eindelijk stond er een deskundige op die wereldwijd verkondigde dat de kracht hem zit in de herhaling… Mijn schuldgevoel werd er bij het inladen van mijn winkelmandje in ieder geval iets minder door.

Iedere week ga ik nu dus helemaal los op volume… Terwijl het stemmetje in mijn hoofd mij herinnert aan de grootte van mijn grootste pan en aan de berg afwas die nog gedaan moet worden nadat de enorme hoeveelheid ingrediënten verwerkt is, zie ik mijzelf het aantal aan te bieden maaltijden opschroeven tot 20. Maar met mijn hele volle verstand heb ik het er graag voor over. Deze week was het een tas vol paddestoelen waar ik meerdere keren verschrikkelijk blij van werd: uitzoeken en inkopen, rangschikken voor het maken van foto’s, verwerken (toegegeven, 3 kilo paddestoelen schoonmaken is best een klus) en tot slot nog het verslinden ervan. Mét als absolute meerwaarde: ik doe er ook een ander een plezier mee.  

Dat met die gympies en haarspeldjes heb ik niet meer zo. En op het gebied van grote hoeveelheden drank ben ik ook een stuk minder kieskeurig geworden… als er maar een lekker flesje in huis is.

Prettig weekend. Geniet ervan!