woensdag 24 oktober 2012

             
 

Hoe komt die appel in dat flesje Kweepeer-appelsiroop?

 
Een uit de hand aan het lopen hobby? Ik weet het niet. In ieder geval vind ik het maken van siroop wel ontzettend leuk om te doen. En dat resulteerde het afgelopen 'siroop-seizoen' in 7 verschillende siropen*...
 
De Kweepeer-appelsiroop was nog eens extra leuk omdat het van zelfgemaakt sap is gemaakt. Waarbij de grootste eer naar mijn moeder gaat omdat zij de kweeperensap heeft geleverd. Dat was een flinke klus, want een kweepeer is een knetterharde steenvrucht.
 
Een kruidige drank die zowel warm als koud te drinken is, dat wilde ik maken met het sap. En omdat ik nou eenmaal dol ben op volume, besloot ik er zelfgemaakt appelsap aan toe te voegen. Een snelle scan op het Internet bevestigde mijn idee. En daar ging ik aan de slag met een beetje van mezelf en een beetje van...
 
Om ook de appels in de siroop te krijgen, verwijderde ik stokjes en kruintjes van de appelen, sneed ik ze in vieren en deed ik ze in het bovenste deel van de sap-extractor-pan. In het onderste deel gaat water dat op matig tot flink vuur aan de kook wordt gehouden. Het middelste deel vangt het sap op dat door de stoom van het koken uit de vruchten wordt onttrokken. Na zo'n anderhalf uur koken en stomen had ik van zo'n 3,5 kilo appelen ongeveer 2 liter sap. Het sap verlaat de pan via een slangetje dat door middel van een ijzeren knijper open en dicht kan.
 
Om de sap te kunnen verwerken moet het eerst zijn afgekoeld tot het koud is. De overheerlijke pure appelsap een nacht in de koelkast bewaren was wel een risico, want het smaakte 'zo' ook wel héél erg lekker... Hoera en hulde voor onze zelfbeheersing: de volgende dag stond het er nog. Het moment waarop Kweepeer en Elstar in elkaar op zouden gaan was daar. Samen met kristalsuiker, citroenschijven, een pijp kaneel en kruidnagelen werd alles aan de kook gebracht en een tijdje gehouden. Hoe lang het kookt doe ik op gevoel. Op een gegeven moment proef ik even en gaat het 'op de fles' of voeg ik er eerst nog iets aan toe. In dit geval mochten de specerijen nog wel iets langer trekken. En zo geschiedde... De mooie flesjes met de prachtige oranjeroze siroop erin stonden prachtig op de kraam tijdens de altijd gezellige Groene Markt van de Gaasterlandse Natuurweek. Een hoop liefhebbers kwamen proeven en namen een flesje mee.
 
*Er zijn nog een aantal flessen siroop op voorraad. Voor de liefhebbers van: vlierbloesemsiroop met verse munt, vlierbloesemsiroop met citroen en rietsuiker, originele vlierbloesemsiroop met rietsuiker, vlierbloesem-sinaasappelsiroop, kweepeer-appelsiroop. Stuur een mailtje of bel even wanneer je graag een flesje wilt afhalen.
 
Geniet ervan!