donderdag 17 januari 2013

Smakelijk 2013!


Tussen de bevroren bladeren op 'ons' bospad zag ik vanmorgen de narcissen hun schoudertjes er al onder zetten! Ik zie het voorjaar al voor me en krijg spontaan zin om de catalogus van De Bolster door te spitten op zoek naar biologische zaden voor al het lekkere smulwerk die de tuin ons het komende jaar mag gaan bieden. De kas staat in gedachten weer vol met voorzaaibakjes, snoeptomaatjes en kruiden die wel wat extra zorg kunnen gebruiken. Als ik mijn ogen sluit, dan ruik ik de geur van zand op de hete stoeptegels in de kas. Maarrr... eerst Koning Winter een eerlijke kans geven! Liefhebbers van schaatsen worden hier in Friesland al een klein tikkeltje nerveus. Ik hoor eerlijk gezegd niet zo bij die categorie, maar kijk al wel uit naar de gezonde wintertoeten van de meiden en de bekers warme choco na afloop.

En het is veel te laat natuurlijk, maar daarom niet minder gemeend: een smakelijk 2013 toegewenst! Er is nog niet zo heel erg lang geleden een mooi boek uitgebracht: Veg! Dit wordt erover geschreven:


"Babybietjes uit de oven met walnoot-yoghurtdressing, frittata met zomergroenten en geitenkaas, en paddenstoelen-risoniotto - zulke gerechten doen je toch meteen watertanden? En ze komen allemaal uit dit boek, waarin groenten de hoofdrol spelen.

Hugh Fearnley-Whittingstall is presentator van het programma 'River Cottage' en enthousiast aanhanger van biologische seizoensproducten. Hij heeft al zeven andere River Cottageboeken geschreven, maar in 'Veg!' neemt hij ons mee naar de smaakvolle wereld van eten zonder vis of vlees. Niet alleen voor de vegetariër is dit een boek vol inspiratie, maar ook voor iedereen die wat meer wil afwisselen met groenten. De prachtige sfeerfoto's en illustraties maken dit boek tot de nieuwe favoriet in vegaland."


Die staat óók op mijn verlanglijstje voor dit jaar.

Geniet ervan!